år 8 Algebra "LOVSKOLA"


Ma År 8 kap3

Detta kapitel handlar om Algebra .

Vad kapitlet innehåller:
  • Teckna och förenkla uttryck och ekvationer
  • Lösa ekvationer  med parenteser och x i båda leden
Vad som skiljer denna planering från de andra klassernas:

  • Färre uppgifter enskilt
  • Fler uppgifter ska lösas i grupp 
  • Mera tävlingsinslag som Kahoot, mentimeter etc

Grön kurs   Gul markering betyder att det finns ett lösningsförslag inspelat.

1. Lös uppgifterna nedan enskilt eller 2 och 2:  
  • E-nivå: 1,3,5,8,9,13,16,17,25,26,28
  • Mer än E-nivå: 10,15,19,21,33,37,41,45,46
2. Lös i grupp: 

3. Digitala övningar:



Blå kurs  Alla uppgifter är på E-nivå
  • 1-9,12,14,16-18,21,23,25,26,28,31,33
Röd kurs   Gul markering betyder att det finns ett lösningsförslag inspelat.

1. Lös uppgifterna nedan enskilt eller 2 och 2:  
2. Lös i grupp: 

Uppgift a: Värdera lösningar:

Axel, Bea och Charlie har haft matteprov. De har löst uppgiften: Beräkna värdet av uttrycket 3a+8 om a=7

Här nedan ser du deras olika lösningar.
Axel: 37+8=45
Beata: 3+7+8=18
Charlie: 3x7+8=29

Vem har rätt? Motivera ditt svar. Vilka fel har eleverna gjort?

Uppgift b: Värdera lösningar:

På samma matteprov fanns uppgiften:

En familj består av två pappor och tre barn. Lance är hälften så gammal som sin syster Kristel. Samanta är 4 år äldre än sin syster Kristel. Papporna Åke och Sven är båda sex gånger så gamla som Kristel. Den sammanlagda åldern i familjen är 91 år. Hur gamla är var och en?

Axel:

Uppgift b: Med mat till Mormor (källa Uppdrag Matte år 7 s.86, från Liber)

-Stackars mormor är sjuk med y graders feber, sa mamman till sin dotter. Flickan som var x år, älskade sin (x+58)år gamla mormor.
-Ta på dig din röda luvtröja, gå till mormors stuga och ge henne m kg bröd och v liter saft, fortsatte mamman och räckte över en korg till dottern. Flickan gav sig iväg de z kilometrarna till mormors stuga. När hon hade gått (z-2) km skymtade hon ett par gula ögon mellan träden....

1. Beskriv variablerna och uttrycken med egna ord:

a) X betyder...
b) x+58 betyder...
c) v betyder
d) z-2 betyder

2. Förenkla uttrycken och ge förslag på hur de kan tolkas:

a) z+z
b) 3m-m
c) x+58-x

3. Skriv en fortsättning på berättelsen eller hitta på en egen berättelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.