onsdag 2 oktober 2013

Eleverna vill inte vänta på hjälp!

I några veckors tid så har jag haft fasta Skypetider på prov. Har varierat tiderna så att de inte ligger på samma dag under måndag till torsdag. Men jag ser att det är svårt att "pricka" rätt dag när det passar flest elever. De ringer helt enkelt upp när de behöver hjälp. Ofta börjar det med en enkel chatt. Kanske något som de inte riktigt förstod under dagen med den ordinarie läraren som de nu vill få en alternativ förklaring till. Så chattar vi lite hit och dit. Ibland förstår vi varandra och ibland så behöver vi ringa upp med bild för att det inte går att skriva tex roten ur på ett vettigt sätt i Skypechatten.

Eleverna ringer inte bara om matte. Även om de får kommentarer i googledrive på sina lab.rapporter och arbeten så vill de bolla lite tankar och SNABBT få ett svar. Just för att eleverna har ett behov av att få hjälp snabbt så funkar det nog inte att Skype just en viss kväll varje vecka. Därför testar jag from och med nu att det är ok att ringa upp när som helst på Skype. Kan jag svara så gör jag det.

Om eleverna skickar sin förfrågan via chatten i Skype eller meddelande i FACEBOOK så ser jag ju vad eleven vill ha hjälp med och kan återkomma när det passar.....Jag är inte lättstressad till naturen och detta sätt att arbeta passar nog inte alla lärare. Men det är ju fortfarande jag som lärare som bestämmer när jag har möjlighet att svara.

Har ändå märkt att det är lättare för elever att ta kontakt skriftligt via chattar/Facebook än vad det verkar vara i RL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.